Kwaliteitsbeleid

Het vaststellen van de kwaliteit van onze onderwijsinstelling is niet gemakkelijk. Er spelen vele aspecten mee: onderwijsproces, examinering en diplomering, onderwijsresultaten, kwaliteitszorg en ambitie.

Edin is sinds geruime tijd dé branche-erkende onderwijsinstelling binnen de tandheelkunde. Als erkende onderwijsinstelling is er voor ons één ding het belangrijkste: de juiste kwaliteit leveren. 

Edin2024 128

Stelsel van kwaliteitszorg
Onze aanpak om het gewenste kwaliteitsniveau te kunnen bereiken is gebaseerd op de PDCA-cyclus: Plan-Do-Check-Act. Dat klinkt simpeler dan het is. De PDCA-cycli moeten een automatisme worden in de cultuur van de organisatie. Dat betekent dat je met een helder doel werkt en dat je altijd bereid bent jezelf op alle aspecten van het proces te (laten) controleren en te verbeteren. En vooral …… dat het niet bij de intentie blijft, maar echt wordt uitgevoerd. Een doordacht en breed gedragen stelsel van kwaliteitszorg is dan onontbeerlijk.
Concreet onderhouden en monitoren wij onze kwaliteit door een stelsel dat bestaat uit:

  • Extern begeleide interne audits
  • Verbeterplannen als gevolg van de audits
  • Een jaarplan, met speerpunten, doelstellingen, activiteiten en projecten
  • Een vaste jaarcyclus met alle activiteiten, evaluaties, audits, rapportages
  • Een dashboard als monitor voor het management

Evaluaties als onderdeel van PDCA
Een belangrijke schakel in onze kwaliteitszorg is de systematische evaluatie van al onze opleidingen en trainingen. Na afloop van ieder leertraject ontvangen deelnemers een uitnodiging voor een evaluatie. In deze evaluatie vragen wij naar hun ervaring van een opleiding/training met betrekking tot de inhoud, opbouw en toetsing, de gevolgde theorie- en praktijklessen, de begeleiding en de toepasbaarheid van het geleerde in de praktijk. Ook vragen we naar de ervaring van de deelnemers met betrekking tot de facilitaire voorzieningen op onze locaties. De waardevolle feedback uit deze evaluaties helpt Edin om zich continu te verbeteren. 

De uitkomsten van deze evaluaties worden actief gebruikt binnen onze PDCA-cyclus:

  • Plan: opleidingen worden ontworpen op basis van de behoefte uit het werkveld , richtlijnen en wet- en regelgeving.
  • Do: de uitvoering gebeurt volgens een projectplan, met heldere leerdoelen, professionele docenten en moderne (leer)middelen.
  • Check: via evaluaties en toetsanalyses controleren we de opbrengsten en ervaringen van onze deelnemers.
  • Act: waar nodig verbeteren we de inhoud van een opleiding/training, passen we het aanbod aan of trainen we ons team. 

Op deze manier zorgen we ervoor dat ons aanbod voortdurend blijft aansluiten op de verwachtingen van studenten én de behoeften vanuit de beroepspraktijk.

De volgende uitgangspunten handteren wij voor de invulling van ons kwaliteitsbeleid:

  • Student centraal: individuele wensen leiden tot passend opleidingsadvies
  • Aansluiting actuele kaders en eisen: ontwikkelingen op vakgebied worden direct verweven in de opleidingen
  • Aansluiting praktijk: opleidingen zijn up-to-date en direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk
  • Professioneel handelen: Edin medewerkers en docenten zijn professioneel opgeleid
  • Ontwikkeling onderwijsmethode: alle docenten zijn didactisch goed onderlegd