Het kwaliteitsbeleid
Kwaliteit is geen smaak, maar een standaard. Daarom werken we bij Edin met een helder kwaliteitsbeleid dat alle onderdelen van onze opleidingen en trainingen in de mondzorg omvat.
Onze nieuwe website is live!
Kwaliteit is geen smaak, maar een standaard. Daarom werken we bij Edin met een helder kwaliteitsbeleid dat alle onderdelen van onze opleidingen en trainingen in de mondzorg omvat.
Het kwaliteitsbeleid van Edin Dental Academy is opgebouwd rond de PDCA-cyclus (Plan–Do–Check–Act). We bewaken de kwaliteit van onze mondzorgopleidingen met interne audits, jaarplannen, een vaste jaarcyclus en een dashboard voor het management. Na iedere opleiding of training evalueren we systematisch de inhoud, lessen, begeleiding en faciliteiten. De uitkomsten gebruiken we om ons onderwijs telkens te verbeteren.
Uitgangspunt daarbij: student centraal, actuele vakinhoud, directe praktijkgerichtheid en professioneel opgeleide docenten.
Onze aanpak om het gewenste kwaliteitsniveau te kunnen bereiken is gebaseerd op de PDCA-cyclus: Plan-Do-Check-Act. Dat klinkt simpeler dan het is. De PDCA-cycli moeten een automatisme worden in de cultuur van de organisatie. Dat betekent dat je met een helder doel werkt en dat je altijd bereid bent jezelf op alle aspecten van het proces te (laten) controleren en te verbeteren. En vooral …… dat het niet bij de intentie blijft, maar echt wordt uitgevoerd. Een doordacht en breed gedragen stelsel van kwaliteitszorg is dan onontbeerlijk.
Concreet onderhouden en monitoren wij onze kwaliteit door een stelsel dat bestaat uit:
Extern begeleide interne audits
Verbeterplannen als gevolg van de audits
Een jaarplan, met speerpunten, doelstellingen, activiteiten en projecten
Een vaste jaarcyclus met alle activiteiten, evaluaties, audits, rapportages
Een dashboard als monitor voor het management
Een belangrijke schakel in onze kwaliteitszorg is de systematische evaluatie van al onze opleidingen en trainingen. Na afloop van ieder leertraject ontvangen deelnemers een uitnodiging voor een evaluatie. In deze evaluatie vragen wij naar hun ervaring van een opleiding/training met betrekking tot de inhoud, opbouw en toetsing, de gevolgde theorie- en praktijklessen, de begeleiding en de toepasbaarheid van het geleerde in de praktijk. Ook vragen we naar de ervaring van de deelnemers met betrekking tot de facilitaire voorzieningen op onze locaties. De waardevolle feedback uit deze evaluaties helpt Edin om zich continu te verbeteren.
opleidingen worden ontworpen op basis van de behoefte uit het werkveld , richtlijnen en wet- en regelgeving.
de uitvoering gebeurt volgens een projectplan, met heldere leerdoelen, professionele docenten en moderne (leer)middelen.
via evaluaties en toetsanalyses controleren we de opbrengsten en ervaringen van onze deelnemers.
waar nodig verbeteren we de inhoud van een opleiding/training, passen we het aanbod aan of trainen we ons team.
Op deze manier zorgen we ervoor dat ons aanbod voortdurend blijft aansluiten op de verwachtingen van studenten én de behoeften vanuit de beroepspraktijk.
De volgende uitgangspunten handteren wij voor de invulling van ons kwaliteitsbeleid:
Student centraal: individuele wensen leiden tot passend opleidingsadvies
Aansluiting actuele kaders en eisen: ontwikkelingen op vakgebied worden direct verweven in de opleidingen
Aansluiting praktijk: opleidingen zijn up-to-date en direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk
Professioneel handelen: Edin medewerkers en docenten zijn professioneel opgeleid
Ontwikkeling onderwijsmethode: alle docenten zijn didactisch goed onderlegd